למה לא כדאי לנו ליטול תרופות לצרבת?

(לוסק, אומפרדקס, לנטון ונקסיום- PPI) Proton pipe inhibitors))

לוסק, אומפרדקס, לנטון ונקסיום הינן תרופות השייכות לקבוצת התרופות הנקראת מעכבי משאבת מימן-  ותרופות ממשפחה זו מעכבות הפרשת חומצה בקיבה. תרופות אלו ניתנות במקרים של כיבים בקיבה ובתריסריון, צרבת, כאב באזור החזה, כאבי בטן, אודם וכאב קל בגרון, שיעול, צרידות, אי נוחות בבליעה ועוד תופעות שנובעות מהחזר של חומצה מהקיבה לכיוון הוושט וצריבה של רקמת הוושט.

השימוש בתרופות אלו הם מהנפוצים בעולם. והיד קלה על ההדק בקרב הרופאים ש"מחלקים" את התרופה. אני נתקלת בצעירים ומבוגרים שנוטלים תרופה זו על בסיס קבוע. לפני זמן מה פגשתי בחור צעיר כבן 30 שרק התחתן והוא סיפר לי שלוקח אומפרדקס יותר מחצי שנה. הסיבה לכך הייתה שחווה כאב בכתף אז הרופא רשם לו ארקוקסיה -ושהחל להתלונן על כאבי בטן – הרופא לא התייחס וכשגברו כאבי בטן העביר אותו לאומפרדקס וכרגע הוא נוטל של תרופה זו על בסיס קבוע (כי כשמנסה להפסיק לקחת חש כאבים בבטן) . מקרה נוסף שמדגים כמה קל לקבל מרשם לתרופה: בזמן שבתי הייתה חיילת התלוננה על כאב בטן בפני הרופאה בבסיס וקיבלה ללא היסוס קופסת כדורי אומפרדקס (כמובן שלא לקחה את הכדורים-כי אני אמא שלה).

התלות והנזק הבריאותי בנטילת התרופות לצרבת

הבעיה היא שנטילת התרופה משפרת את הסימפטום באופן זמני אך לא פותרת את הבעיה (עפ"י מאמרים רבים) , אלא גורמת לנו להיות צרכנים קבועים של התרופות הללו. שכן התרופות הללו מפתחות תלות ואת זה אנו למדים מ-3 מחקרים שנעשו על אנשים בריאים שלא סבלו מצרבת וחיידק – Helicobacter pylori  שלילי. לאחר  נטילת PPI במשך שמונה שבועות –  מעל 40% חוו סימפטומים של צרבות וכאבי בטן. כלומר הפסקת השימוש בתרופות אלו גורם לאפקט ריבאונד ע"י העלאת הפרשת החומצה בקיבה ולתלות בשימוש בתרופה זו (5).

החומצה בקיבה היא חיונית לבריאותנו ובמקרה זה כאשר נוטלים PPI אנו מורידים באופן משמעותי את כמות החומצה בקיבה מה שמפריע ליכולת שלנו לעכל את המזון, לספוג ויטמינים ושאר חומרי הזנה (כמו B-12). הפחתת חומציות בקיבה גם תמעיט ממנגנון ההגנה הראשוני שאמור להרוג חיידקים במזון ולמנוע הרעלת מזון.  בנוסף ברגע שאנחנו פוגעים ביכולת שלנו לעכל ולספוג מזון כראוי אנו מגדילים את הסיכוי לא רק לניוונה של הקיבה שלנו אלא ללקות במחלה כרונית מנוונת. כאשר אנו משתמשים בתרופות אלו ומקטינים הפרשת חומצה בקיבה אנו מקטינים את היכולת של הגוף להילחם בחיידקי ההליקובקטר פילורי, אחד מהגורמים לדלקת בקיבה ולתחושת כאב שורף בחלק העליון של הבטן.

מחקרים על תרופות לצרבת מסוג PPI:

ממחקר מטה-אנליזה על הקשר בין נטילת PPI  וזיהומים בדרכי הנשימה – יותר ממחצית מהמחקרים הראו קשר בין התפתחות וזיהומים בדרכי הנשימה לבין נטילת PPI.  ראה (1).

בקרב אנשים שטופלו באמצעות PPI, קיימת שכיחות גבוהה יותר ללקות בדמנציה (שיטיון). (2)

נטילת תרופות מסוג PPI מגדילים את התמותה ממחלות לב  (3)

שימוש ארוך טווח בתרופות מסוג PPI גורם לשכיחות גבוהה יותר של שברים בעצמות (4)

במחקר חדש, שנערך ע"י חוקרי ה-University College בלונדון ופורסם בכתב העת Gut, נבדקו 63,397 מבוגרים. החוקרים עקבו אחר הנבדקים במשך 7 שנים וחצי. התוצאות: אלה שנטלו PPI, היו בסיכון גבוה פי 2.44 ללקות בסרטן הקיבה, בהשוואה לאלה שנטלו תרופות ממשפחת H2 Blockers. למשל: זנטאק וגאסטרו (6)

כיצד הטיפול ברפואה סינית יכול לעזור לנו "לרדת" מנטילת התרופות לצרבת?

הטיפול בדיקור סיני מאזן את הגוף ובמקרה זה את מווסת את הקיבה והמעי הדק כך שנוכל ביתר קלות לוותר על השימוש בתרופות אלו. חשוב לציין שיש "לרדת" במינון של התרופות מסוג PPI באופן הדרגתי ולא בבת אחת ולשלב את הירידה בלקיחת התרופה עם דיקור כדי שלא נסבול מתופעות צרבת שונות. כמו-כן, אני ממליצה על שינוי תזונתי (לא קיצוני מדי) ולעתים כדי להגיע לתוצאות מהירות יותר אפשר להשתמש בצמחי מרפא.

סיפור מקרה: אייל, גבר בן 53 הגיע אלי עם החזר וישתי (Reflux) שגורם לו ליבלות וצרידות במיתרי הקול ואף לשיעול. הצרידות מאוד הציקה לו כי הוא זמר. אייל החל לקחת אומפרדקס לפחות שנה והודה כי האומפרדקס מקל על התסמינים שלו אבל לא פותר את השיעול והצרידות. טיפלתי באייל כשלושה חודשים בהתחלה אחת לשבוע ואח"כ אחת לשבועיים. התחלנו עם טיפולי דיקור, שינוי תזונה (לא קיצוני) וצמחי מרפא והתקדמנו אט אט עד שירד לחלוטין מהאומפרדקס.

טיפים תזונתיים שיעזרו לנו להתגבר על הצרבת:

יש 3 מזונות שיכולים להוות טריגרים להתקף צרבת: ניקוטין, אלכוהול וקפאין. יש להימנע או להמעיט בצורה ניכרת.

להימנע מאוכל מעובד ולהעדיף מזון עשיר בירקות בבישול ביתי.

להוסיף לתזונה מזון מותסס ועשיר בחיידקיים מקרוביוטיים כמו יוגורט, קפיר, כרוב כבוש ועוד.

אצל חלק מהסובלים כדאי להוסיף מעט חומץ לתזונה כי אחת הסיבות השכיחות לצרבת היא ייצור חומצה מופחת. אפשר להוסיף 1 כף של חומץ תפוחים איכותי לרבע כוס מים וללגום לפני/ אחרי כל ארוחה.

צרבת נוטה להחריף לפני השינה – יש להימנע מארוחות ערב גדולות ולסיים עם ארוחת הערב לפחות 3 שעות לפני השינה.

אפשר להוסיף תה ג'ינג'ר כדי להפחית את תסמיני הצרבת.

לקביעת פגישה והתאמת טיפול אישי צרו קשר בפלאפון: 052-5649842

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2661281/
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4930512/
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4462578/
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3101476/
  5. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2036.2006.03171.x/full
  6. https://gut.bmj.com/content/early/2017/09/18/gutjnl-2017-314605

About admin

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *